ماشین لباسشویی ابزاری فوق العاده کاربردی است و در صورت دانستن نحوه استفاده از آن قطعا در زندگی روزمره بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما تمامی افراد به طور حتم با طرز استفاده از ماشین لباسشویی آشنا نیستند و در این مورد کمی مضطرب و نگران خواهند بود. اگر جزء این دسته از افراد هستید و در حال خواندن این مقاله‌­اید بهتر است که تا انتها ما را همراهی کنید. تا بتوانید به شکلی صحیح از ماشین لباسشویی خود استفاده نمایید.

مرحله اول – دسته‌بندی پوشاک

1- ابتدا دستورالعمل‌های ویژه مربوط به شستشو را مطالعه نمایید.

معمولا اغلب لباس‌ها با استفاده از ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. اما ویژگی هر یک از آنها قطعا با دیگری متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است که سایز برخی از پارچه‌ها در صورت استفاده از آب گرم و یا داغ کوچک شوند یا ممکن است که برخی از پوشاک در برابر سفیدکننده‌ها مقاوم باشند و برخی دیگر نه و یا شستن البسه ابریشمی و ظریف با استفاده از ماشین لباسشویی به طور قطع به ساختار آنها آسیب می‌زند. پس خواندن دستور العمل‌های مربوط به شستشو الزامی است.

  • پوشاکی که حتما باید به صورت دستی شسته شوند و یا تنها برای خشک شدنشان می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد را برای شستشو در داخل دستگاه قرار ندهید.
  • در اکثر پیراهن‌ها، نکات مربوط به مراقبت از آنها در هنگام شستشو در ناحیه پشت گردن و یا سمت چپ پیراهن درج شده است.
  • در اکثر شلوارها نیز نکات مربوط به مراقبت از آنها به هنگام شستشو در قسمت داخلی پشت شلوار درج شده است.

2- البسه خود را با استفاده از رنگ آنها دسته بندی کنید.

رنگ برخی از پوشاک در زمان شستشو از بافت لباس جدا شده و بر روی بافت سایر البسه می‌نشیند و به شکل ظاهری آنها آسیب می‌زند. از این رو باید در زمان شستشو، لباس‌ها را با توجه به رنگ­شان دسته بندی نمود. یکی از ابتدایی‌ترین اصول در زمان شستشوی پوشاک در ماشین لباسشویی، جداسازی البسه تیره از سایر رنگ‌ها می‌باشد.

  • رنگ‌های تیره شامل مشکی، خاکستری، سرمه‌ای، قرمز و بنفش تیره است.
  • رنگ‌های روشن شامل سفید، صورتی، زرد، آبی روشن، سبز و بنفش روشن می‌باشد.
  • شلوارهای جین و تیره رنگ معمولا رنگ پس می‌دهند و بهتر است که به صورت جداگانه شسته شوند.

3- پوشاک را بر اساس وزن آنها دسته بندی کنید.

با مرتب کردن البسه خود به این روش می‌توانید از لباس‌­های ظریف و سبک در برابر سایش و یا پارگی محافظت نمایید. بسیاری از افراد به وزن لباس‌ها اهمیت نمی‌دهند و ترکیبی از البسه سنگین و سبک را در داخل ماشین لباسشویی قرار می‌دهند. این کار به بافت پارچه‌های سبک و ظریف آسیب رسانده و آنها را خراب می‌کند. به علاوه تنظیمات مربوط به شستن البسه سنگین با پوشاک سبک کاملا متفاوت است.

  • البسه‌های ظریف مانند لباس زیر، پارچه‌های ابریشمی قابل شستشو و جوراب شلواری باید به صورت جداگانه شسته شوند.
  • البسه سنگین شامل مواردی نظیر شلوارهای کتان، ژاکت، سویشرت و حوله حمام می‌شود.
  • دسته بندی پوشاک بر اساس وزن آنها بسیار بهتر از دو روش قبلی بوده و موجب صرفه جویی در وقت و انرژی خواهد شد.
  • استفاده از لباسشویی

4- برای شستن البسه ظریف در کنار دیگر لباس‌ها می‌توانید آنها را در داخل کیسه‌های مخصوص قرار دهید.

این نوع کیسه‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. اما معمولا بیشتر از سه یا چهار عدد لباس ظریف در داخل آنها قرار داده نمی‌شود. با قرار دادن البسه ظریف خود در درون این کیسه‌ها از بافت آنها محافظت کنید.

- کیسه‌های مذکور از البسه درون خود در برابر رنگ پس دادن دیگر لباس‌ها محافظت نمی‌کنند. پس بهتر است که البسه ظریف­تان را همراه با پوشاک هم رنگ در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. از طرفی معمولا البسه­ ظریف، رنگ پس نمی‌دهند و استفاده از آنها در کنار دیگر لباس‌ها مشکلی نخواهد داشت.

5- البسه لکه‌دار را جدا نمایید.

برخی از لباس ها دارای لکه‌های چربی و روغنی هستند و این لکه‌ها حتما باید پیش از قرار گرفتن لباس در داخل ماشین لباسشویی پاک شوند.

  • از شستن و یا خشک کردن لباس‌های لکه‌دار با استفاده از ماشین لباسشویی خودداری کنید. زیرا که ترکیب برخی از لکه‌ها در کنار گرما تنها سبب افزایش سختی و مقاومت آنها می‌شود.

مرحله دوم – تنظیم ماشین لباسشویی

1- برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کنید.

چرخه شستشو از دو سرعت متفاوت تشکیل شده است: در سرعت اول ابتدا البسه خیسانده شده و در ادامه شسته می‌شوند. سپس در سرعت دوم آب جمع شده بر روی البسه تا حد زیادی گرفته می‌شود. برنامه انتخابی برای شستشوی پوشاک، کاملا به نوع پارچه البسه بستگی داشته و انتخاب نهایی باید نهایت نظافت و محافظت از لباس‌ها را ارائه دهد.

- چرخه شستشوی عادی: چرخه پیش‌رو دارای عملکردی سریع بوده و با سرعتی بالا لباس‌ها را پاکسازی می‌کند. این نوع چرخه برای شستن لباس‌های کثیف بسیار مناسب بوده و چرخه‌ای است که مکررا از آن استفاده می‌شود. حوله، ملافه، البسه کتان و جین از جمله مواردی هستند که می‌توان از آنها در این نوع چرخه شستشو استفاده نمود.

- چرخه شستشوی پایدار: این نوع چرخه شستشو ترکیبی از سرعت‌های تند و کند است. چرخه پیش‌رو از سرعت بالا برای ارائه بهترین نتیجه شستشو استفاده کرده و سپس به منظور جلوگیری از چروک شدن البسه با سرعتی پایین آب آنها را جذب می‌کند. از این نوع چرخه شستشو می‌توان برای شستن البسه الیاف مصنوعی نظیر پلی استر، ابریشم مصنوعی، بافت‌ها و غیره استفاده کرد.

- چرخه شستشوی آهسته: این نوع چرخه شستشوی دارای سرعت پایینی بوده و برای شستن لباس‌های ظریف مانند البسه زیر، ابریشمی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته با کاهش سرعت چرخش قطعا از مقدار تمیزی لباس‌ها نیز کاسته می‌شود.

- چرخه شستشوی ویژه: ماشین‌های لباسشویی جدید و پیشرفته‌تر مجهز به نوعی چرخه شستشوی ویژه بوده و از این نوع چرخه برای ضد عفونی کردن لباس‌ها، از بین بردن لکه‌ها و غیره استفاده می‌کنند. برای آشنایی با چرخه شستشوی پیش‌رو بهتر است که به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید.

2- دمای آب را تنظیم نمایید.

از لحاظ تئوری، هر چه آب گرم‌تر باشد لباس‌ها بهتر شسته می‌شوند. آب گرم به شکلی بهتر میکروب‌ها را از بین برده و با حل کردن مناسب مواد شوینده از باقی ماندن آثار آن پس از پایان چرخه شستشو جلوگیری می‌کند. اما در برخی موارد، آب گرم باعث کاسته شدن رنگ البسه شده و به بافت آن آسیب می‌زند. به علاوه آب گرم موجب افزایش سختی برخی از لکه‌ها شده و در افزایش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین همواره باید درجه‌ای از دمای آب را انتخاب کنید که بهترین نتیجه شستشو را ارائه داده و از طرفی با البسه نیز سازگار باشد.

- از آب سرد برای شستن لباس‌های ظریف و یا لباس‌هایی که امکان رنگ پس دادن آنها وجود دارد، استفاده کنید.

- از آب گرم در چرخه شستشوی پایدار و برای شستن لباس‌های تیره و نسبتا کثیف استفاده کنید.

- از آب داغ برای شستن حوله حمام و آشپزخانه، ملافه‌های محکم و یا هر نوع پارچه بسیار کثیف می‌توان استفاده کرد.

- استفاده از آب سرد مقرون به صرفه‌ترین و ملایم‌ترین روش شستشو در ماشین لباسشویی است. زیرا که حدود 90 درصد انرژی به هنگام استفاده از آب گرم مصرف می‌شود.

- امروزه بیشتر ماشین‌های لباسشویی جدید از دمای پیش فرض آب در هر نوع چرخه شستشو استفاده می‌­کنند. به عنوان مثال دمای آب در یک چرخه شستشوی معمولی بین 30 تا 40 درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود.

طرز استفاده صحیح از لباسشویی

3- استفاده درست از مواد شوینده و نرم کننده‌ها.

ابتدا با مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی موارد مربوط به مواد شوینده را با دقت مطالعه کنید. امروزه تمامی ماشین‌های لباسشویی به صورت هوشمند میزان استفاده از مواد شوینده را کنترل می‌کنند.

- ماشین‌های لباسشویی درب جلو مجهز به تکنولوژی استفاده هوشمند از مواد شوینده بوده و دارای محفظه‌­های جداگانه برای دیگر مایعات نظیر نرم کننده و سفیدکننده‌ها هستند.

- برای استفاده از مواد شوینده در ماشین‌های لباسشویی درب بالا یا همان سطلی باید مقدار مناسبی از شوینده را در داخل دستگاه بریزید. البته بهتر است که قبل از بارگیری البسه این کار انجام شود. زیرا که با وجود غلظت بالای مواد شوینده این امکان وجود دارد که در پایان چرخه شستشو آثار آن بر روی لباس‌ها باقی بماند. همچنین برای حل شدن هر چه بهتر مواد شوینده می‌توان قبل از بارگیری البسه، مقدار مناسبی آب به آن اضافه نمود.

- مقدار مواد شوینده به نوع آن و نوع چرخه شستشو بستگی دارد. پس قبل از انجام هر کاری ابتدا مشخصات ماده شوینده را مطالعه کرده و با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه از میزان تعیین شده جهت استفاده از ماده شوینده مطلع شوید.

4- ماشین لباسشویی را راه اندازی کنید.

برای این کار کافی است تا البسه خود را در داخل دستگاه قرار دهید. البته به یاد داشته باشید که برای جا به جایی لباس‌ها و پاکسازی هر چه بهتر آنها به کمی فضای خالی نیاز است. البته برخی از ماشین‌های لباسشویی جدید با تشخیص مقدار وزن البسه به شکلی هوشمند میزان آب مورد نیاز جهت آغاز چرخه شستشو را کنترل می‌کنند.

- بارگیری کم حدود 3/1 از فضای داخلی ماشین لباسشویی را پر می‌کند.

- بارگیری متوسط حدود 2/1 از فضای داخلی ماشین لباسشویی را پر می‌کند.

- بارگیری زیاد حدود 4/3 از فضای داخلی ماشین لباسشویی را اشغال می‌نماید.

5- پس از بارگیری البسه، درب ماشین لباسشویی را کاملا بسته و با انتخاب چرخه متناسب دکمه شروع به کار دستگاه را فشار دهید.