خرید ماشین ظرفشویی می‌تواند در هنگام شستشوی ظروف کثیف، کمک بزرگی برای شما باشد.شستشو با دست کمترین کارآیی را در هنگام تمیزکردن ظروف دارد، چرا که باعث هدر رفتن آب زیادی می‌شود. بنابراین ماشین ظرفشویی سرمایه‌گذاری خوبی برای شما و محیط زیست خواهد بود. ماشین‌های ظرفشویی دارای انواع، اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند. با بررسی خانه‌تان و تحقیق درباره انواع مختلف ظرفشویی، نوع و مدل مناسبی را برای خود تهیه کنید. در ادامه ما به شما خواهیم گفت که برای خرید این دستگاه کاربردی چه نکاتی را باید در نظر بگیرید تا بهترین خرید را داشته باشید.

آشپزخانه خود را به طور دقیق بررسی کنید.

ابتدا بررسی کنید که آیا آشپزخانه شما فضای کافی برای قراردادن یک ماشین ظرفشویی را دارد یا خیر؟

به سیستم آبرسانی آشپزخانه‌تان دقت کنید تا مطمئن شوید که نصب ماشین ظرفشویی در آن با مشکل آبرسانی و تخلیه آب مواجه نشود. بیشتر خانه‌ها تنها با یک نصب ساده، برای جای‌دادن یک ماشین ظرفشویی، آماده هستند که این کار نیز معمولاً توسط شرکتی که ماشین ظرفشویی از آن خریداری شده است، انجام می‌شود. با این وجود، خانه‌های قدیمی ممکن است به یک سری کارهای الکتریکی بر اساس‌ دستورالعمل‌های ماشین‌های ظرفشویی جدید، نیاز داشته باشند تا برای این کار آماده شوند.

ماشین‌ ظرفشویی باید در محل مخصوص خود قرار گیرد.

دستگاه محافظ برق که برای جلوگیری از صدمات نواسانات برق به دستگاه استفاده می‌شود باید در فاصله مناسبی از دستگاه قرار گیرند.

فضای در نظر گرفته‌شده برای ماشین ظرفشویی را اندازه بگیرید. ماشین‌های ظرفشویی در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. شما باید ماشین ظرفشویی را انتخاب کنید که با اندازه خانه یا آپارتمان‌تان تناسب داشته باشد. با استفاده از یک متر، عمق و عرض محل مورد نظر برای نصب ماشین ظرفشویی را اندازه بگیرید. اندازه‌گیری‌ها را یادداشت کنید، آن‌ها را به یک فروشگاه لوازم خانگی ببرید و بپرسید که کدام ماشین ظرفشویی با مقادیر اندازه‌گیری‌شده متناسب خواهد بود. همچنین شما می‌توانید در بین فروشگاه‌های آنلاین لوازم خانگی جستجو کنید و ببینید که کدام ماشین ظرفشویی با اندازه‌گیری‌های‌تان متناسب است.

بین ماشین ظرفشویی مبله و یا ماشین ظرفشویی توکار یکی را انتخاب کنید. ماشین‌های ظرفشویی مبله از ماشین‌های ظرفشویی توکار رایج‌تر هستند. ماشین‌های ظرفشویی مبله به این دلیل رایج‌تر هستند که می‌توانند در هر آشپزخانه‌ای که فضای کافی برای آنها وجود داشته باشد، قرار بگیرند. اما ماشین‌های ظرفشویی توکار، طوری طراحی شده‌اند که در آشپزخانه‌هایی که تمامی لوازم مخفی یا توکار هستند، گنجانیده شوند. ماشین‌های ظرفشویی توکار در پشت در کابینت پنهان هستند و ماشین‌های ظرفشویی اصطلاحا نیمه توکار، به جز صفحه نمایشگر، بدنه آنها با کابینت پوشانده می‌شود.

ظرفشویی مبله یک انتخاب عالی محسوب می‌شود، زیرا می‌توانید در زمان جا به جایی به منزل دیگر آن را همراه خود ببرید. اما اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان ظاهر ساده‌تری داشته باشد، ظرفشویی توکار انتخاب خوبی برای شماست.

راهنمای خرید ظرفشویی

تحقیق درباره ماشین‌های ظرفشویی

بین ماشین ظرفشویی رومیزی و ماشین ظرفشویی مبله، یکی را انتخاب کنید.

ماشین‌های ظرفشویی رومیزی برای فضاهای کوچک‌تر مناسب هستند. آن‌ها به طور معمول 18 اینچ می‌باشند که فضای کمتری را به خود اشغال کرده و شما می‌توانید از فضای باقی مانده استفاده دیگری داشته باشید. ماشین‌های ظرفشویی مبله معمولاً 24 اینچ هستند و برای خانواده‌هایی پر جمعیت یا پر رفت و آمد، مناسب‌تر هستند.

اگر تنها زندگی می‌کنید یا خانواده‌ای دو نفره دارید، یک ماشین ظرفشویی رومیزی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر تقریباً هر شب برای یک خانواده سه نفره یا بیشتر از آن، آشپزی می‌کنید، یک ماشین ظرفشویی مبله برایتان مناسب‌تر است.

از اینکه ظرفشویی مورد نظرتان همه چرخه‌های مورد نظر شما را داشته باشد، اطمینان حاصل کنید.

ماشین‌های ظرفشویی مدرن، به طور معمول نسبت به آن‌هایی که فقط می‌شویند و خشک می‌کنند، چرخه‌های بیشتری دارند. به اینکه در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی چه نیازهایی خواهید داشت و اینکه چه نوع ظروفی را در داخل ظرفشویی خواهید گذاشت، فکر کنید. به دنبال مدلی باشید که نیازهای شما را برآورده کند.

یک ظرفشویی خوب، باید دارای یک برنامه تأخیر در شستشو، برنامه پیش شستشو، برنامه‌های شستشوی مختلف، برنامه شستشوی سریع، چرخه بهداشتی و برنامه ضدعفونی باشد.
چرخه شستشو با تأخیر به شما این امکان را می‌دهد تا زمان شروع شستشو را در هر موقعی بین 1 تا 24 ساعت جلوتر از وقت خود، تعیین کنید.
پیش شستشو باعث می‌شود تا مواد غذایی از سطح ظروف شسته شود تا باکتری‌ها و بوی بد آن بدون استفاده از مواد شوینده از بین بروند و در چرخه اصلی شستشو تمیزتر شوند.
برنامه شستشوی مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا برای ظرف‌های مختلف مانند ظروف شکننده و توری فر و ... برنامه مناسبی را انتخاب کنید.
برنامه ضد عفونی باعث کاهش 9/99٪ باکتری‌ها می‌شود.

ظرفشویی را انتخاب کنید که محفظه داخلی آن از استیل ضد زنگ باشد.
برای محفظه داخلی ظرفشویی، گزینه‌های مختلفی وجود دارند. بدنه داخلی پلاستیکی رایج‌تر هستند و بیشتر در ماشین‌های ظرفشویی با قیمت مناسب، دیده می‌شوند. این یک انتخاب با دوام است. فولاد ضد زنگ یک انتخاب عالی است؛ زیرا در برابر لکه‌ها و بوها مقاومت می‌کند و گرما را بهتر از سایر مواد منتقل می‌کند و اینگونه باعث خشک‌شدن سریع‌تر ظروف نیز می‌شود.
بدنه داخلی از جنس استیل ضد زنگ معمولاً گران‌تر است اما اگر به دنبال ظرفشویی مقرون به صرفه هستید‌، مدلی را انتخاب کنید که بدنه داخلی آن از پلاستیک ساخته شده است.

به دنبال قفسه‌های فوقانی که قابل تنظیم هستند، باشید.
قفسه‌های قابل تنظیم، به شما این امکان را می‌دهند تا ماشین ظرفشویی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به بهترین شکل، نیازهای شما را برطرف کند. قابلیت تنظیم ارتفاع سبد بالایی در زمانی که شما می‌خواهید ظروف بزرگی چون قابله یا دیس را بشویید به کار خواهد آمد. به دنبال یک قفسه با قابلیت تنظیم ارتفاع و با دو گیره‌ با قابلیت باز و بسته‌شدن سریع، باشید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید قفسه را حتی اگر ظرفی در آن قرار داشته باشد، به راحتی جابجا کنید. قفسه غلتکی گزینه دیگری است، اما شما می‌توانید آن را فقط در زمانی که خالی است، حرکت دهید. قبل از خرید، حتماً به داخل ماشین ظرفشویی دقت کنید و ببینید که چه نوع قفسه‌ای در آن استفاده شده است.

یک مدل آرام و بی سر و صدا را تهیه کنید.
سر و صدا، عاملی است که اغلب در هنگام خرید ماشین ظرفشویی در نظر گرفته می‌شود. یک ماشین ظرفشویی با صدای بلند می‌تواند در آشپزخانه‌ای که در آن گفت و گویی در جریان است، آزار دهنده باشد.  اگر نگران سر و صدا هستید‌، سطح دسی بل صدای آن را بررسی کنید. سطح دسیبل 45 یا بالاتر از آن، تقریباً ساکت خواهد بود. سطح دسی بل 50 برابر با مقدار صدای یک مکالمه معمولی است. مقدار 44 دسیبل، سطحی ایده‌آل برای صدای یک ماشین ظرفشویی در آشپزخانه می‌باشد. همچنین می‌توانید عایقی اضافی را در اطراف محفظه شستشو‌، درب اضافه کنید تا سر و صدای آن کاهش یابد.

به جزئیات فکر کنید.
ممکن است یک ظرفشویی ساده و ابتدایی  مشکلی را برای‌تان ایجاد نکند، اما با این وجود باید در نظر داشته باشید که قبل از خرید، می‌خواهید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد. ویژگی‌هایی از قبیل قفل کودک، محافظت در برابر نشتی آب، حسگر شستشو و حسگر پاک‌کنندگی، ممکن است مفید باشند. ماشین‌های ظرفشویی که بیشتر یا تمام این جزئیات را دارند‌، احتمالاً گران‌تر از ماشین ظرفشویی معمولی شما هستند.
سیستم نشتی آب دو تنظیم اصلی دارد. وقتی آب در پایین دستگاه قرار دارد، یک سوئیچ شناور آن را تشخیص می‌دهد و آن را از پر شدن بیش از حد در داخل محفظه متوقف می‌کند. تکنولوژی ضد نشت، از ریختن آب و یا نشت آن از شلنگ، جلوگیری می‌کند.
سنسور شستشو، میزان کثیفی آب را تعیین می‌کند و بسته به مقدار آن، زمان و دمای شستشو را تنظیم می‌کند.
حسگر پاک‌کنندگی، مانع استفاده زیاد از حد مواد شوینده می‌شود. این سنسور مواد شوینده را به همان اندازه‌ای که برای شستشو لازم است، آزاد می‌کند.  

خرید ظرفشویی

خرید ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی مناسبی را انتخاب کنید.
شما فقط به ماشین ظرفشویی نیاز دارید که قابلیت‌های مورد نظر شما را داشته باشد و با بودجه شما مناسب باشد. ماشین ظرفشویی‌های مختلف از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند‌، بنابراین عاقلانه انتخاب کنید و مطمئن شوید که پس‌انداز زندگی خود را صرف ماشین ظرفشویی تجملی که کارایی بالایی ندارد نمی‌کنید. بسیاری از سنسورها و جزئیات اضافی فوق‌ العاده هستند، اما در صورتی که با کمبود بودجه مواجه هستید، ضروری نیستند. تمام آن چیزی که شما واقعاً به آن نیاز دارید، مکانی برای قراردادن ظروف نقره، لیوان‌ها، بشقاب‌ها و کاسه‌ها است.منطقی باشید.

به چندین فروشگاه لوازم خانگی برای بررسی برندها و قیمت‌ها سری بزنید.
از اولین فروشگاهی که دیدید، خرید نکنید. از وب سایت‌هایی مانند tehranbosch.com بازدید کنید تا ببینید کدام مدل‌ها، بهترین هستند.
قیمت‌ها بسته به فروشگاه، ممکن است متفاوت باشند و برخی از فروشگاه‌‌ها ممکن است فروش ویژه داشته باشند؛ در حالی که برخی دیگر این‌گونه نیستند.

در صورتی که یک ماشین ظرفشویی را سفارش می‌دهید، از اینکه همه بخش‎های آن مانند توری فر، به درستی کار ‌کنند، اطمینان حاصل کنید.

در زمان مناسبی از سال خرید کنید.
برخی از روزهای سال برای خرید ماشین ظرفشویی بهتر هستند. به عنوان مثال، ماشین‌های ظرفشویی، اغلب در تعطیلات و زمانی که از مدل‌های جدید رونمایی می‎شوند، با فروش ویژه و یا تخفیفات قابل تأملی به فروش می‌رسند. تعطیلات آخر هفته، ماه‌های بهمن و اسفند یا پایان هر ماه زمان خوبی برای خرید ماشین ظرفشویی است.
سه ماه آخر سال زمان مناسبی برای خرید یک ماشین ظرفشویی است. تقریبا تولیدکنندگان در این سه ماه از مدل‌های جدید خود رونمایی می‌کنند، بنابراین مدل‌های قدیمی‌تر اغلب شامل تخفیف می‌شوند.