ماشین لباسشویی، یکی از پرکارترین وسایل خانگی به شمار می‌رود. در این مقاله، نحوه انتخاب ماشین لباسشویی مناسب را بر اساس نیازها و سبک زندگی‌تان به شما آموزش خواهیم داد.

نکاتی که قبل از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید:

بهتر است بدانید که عمر یک ماشین لباسشویی بسته به میزان استفاده‌‌ای که از آن دارید، می‌تواند بین 8 تا 14 سال باشد.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید، این است که پیش از خرید، مدت زمانی را صرف بررسی و مدیریت میزان بودجه خود کنید.

موضوع دیگری که اهمیت دارد، ویژگی‌های یک ماشین لباسشویی است. ویژگی‌های زیادی هستند که می‌توان به بررسی آن‌ها پرداخت؛ با این وجود، در ادامه به اساسی‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مصرف انرژی در لباسشویی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از ویژگی‌هایی است که در هنگام خرید ماشین لباسشویی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه بیشتر ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌های موجود در بازار، دارای گواهینامه انرژی هستند اما به نکته دیگری نیز باید توجه کنید و آن بررسی عملکرد ماشین لباسشویی بر اساس بهره‌وری انرژی است. تمام این نکات برای این است که هر چه ماشین لباسشویی شما، راندمان بالاتری داشته باشد و آب کمتری نیز مصرف کند، هزینه‌های بعد از خرید آن، کمتر خواهد بود.

ظرفیت لباسشویی

پیش از خرید، باید سوالاتی مانند سوالات زیر را از خود بپرسید.

آیا خانواده شما در حال پرجمعیت‌ترشدن است؟ در صورتی که فرزندانی دارید، آیا فرزندان‌تان در حال بزرگ‌شدن هستند و آیا پس از بزرگسالی نیز با شما زندگی‌ خواهند کرد؟ آیا تخت خوابی دو نفره خریداری کرده‌اید و نیاز دارید تا ملحفه آن به راحتی شسته شود؟

اگر وسایلی که می‌خواهید شسته شوند، بسیار بزرگ و یا حجیم هستند، بهتر است یک ماشین لباسشویی با ظرفیت بالا را برای خرید، انتخاب کنید. این ماشین‌های لباسشویی، صرف نظر از ظرفیت بالای خود می‌توانند میزان بهره‌وری انرژی یکسانی با ماشین‌های لباسشویی با ظرفیت پایین‌تر داشته باشند و حتی همان ویژگی‌ها و انواع چرخه‌های شستشوی مختلف را ارائه دهند.

ظرفیت مخزن شستشو به وان (تشت) داخل ماشین اطلاق می‌شود که با واحد کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت‌هایی که در هنگام خرید خواهید دید، از 5 تا 12 کیلوگرم، خواهند بود. برای اینکه دقیق‌تر بدانید، یک ماشین لباسشویی با ظرفیت 5 کیلوگرمی، می‌تواند 25 تا 30 عدد تی‌شرت (بسته به میزان ضخامت و وزن‌شان) را در خود جای دهد.

فضا قرارگیری دستگاه

فضایی که برای ماشین لباسشویی و خشک‌کن خود در نظر گرفته‌اید، چقدر است؟

برای یک ماشین لباسشویی درب از جلو، علاوه‌بر فضای مورد نیاز آن، باید فضای بیشتری را برای بازشدن درب آن نیز در نظر بگیرید. علاوه‌بر آن، شما می‌توانید، ماشین لباسشویی را انتخاب کنید که مجهز به خشک کن نیز باشد.

راهنمای خرید لباسشویی

عادت‌های لباسشویی و چالش‌های تمیزکاری

آیا پس از شروع چرخه شستشو، می‌خواهید لباس‌های جا مانده را به لباسشویی اضافه کنید؟ آیا پس از اتمام چرخه شستشو، لباس‌ها را برای چند ساعتی در ماشین می‌گذارید؟

ماشین‌های لباسشویی امروزی، دارای ویژگی‌هایی هستند که پاسخگوی اکثر نیازهای شما می‌باشند. در برخی مدل‌ها این امکان وجود دارد که پس از شروع چرخه شستشو بتوانید با زدن یک دکمه، قفل درب را باز کرده و لباس‌های جا مانده را به لباسشویی بیافزایید. علاوه بر آن، در اکثر مدل‌ها قابلیت پایان با تاخیر وجود دارد که پایان شستشو را به تعویق می‌اندازد.

صدای ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما در کجا قرار خواهد داشت؟  بهتر است اگر ماشین لباسشویی‌تان در نزدیکی جایی است که زندگی می‌کنید یا می‌خوابید، آرام و بی‌صدا باشد تا مزاحم فعالیت‌های روزمره شما نشود. از این‌رو بهتر است ماشین لباسشویی‌ منتخب‌تان را از نظر دارابودن ویژگی‌هایی مانند کاهش لرزش و یا وجود عایق اضافی، بررسی کنید.

خرید ماشین لباسشویی درب از جلو یا درب از بالا

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو و درب از بالا، خدمات یکسانی را ارائه می‌دهند. با این وجود از نظر نوع، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارند.

ویژگی‌های ماشین‌ لباسشویی درب از بالا:

  • بیشترین ظرفیت را مدل‌ها خود دارند.
  • ظاهری نسبتاً قدیمی دارند.
  • ارزان‌تر هستند.

ویژگی‌های ماشین‌ لباسشویی درب از جلو:

  • ظرفیت مناسبی دارند.
  • در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و از آب کمتری استفاده می‌کنند.
  • جمع و جور هستند.
  • در صورت نیاز به قرار دادن بر روی پایه، برای فاصله‌گرفتن از سطح، دارای فضای اضافی در قسمت زیرین خود هستند.
  • به منظور پاکیزگی بیشتر، از بخار آب نیز استفاده می‌کنند.
  • دارای ظاهری به‌روزتر و مدرن‌تر هستند.

علاوه‌بر این، بعضی از ماشین‌های لباسشویی، با ماشین‌های لباسشویی پایه‌ای سازگار هستند. ماشین لباسشویی پایه‌ای، یک ماشین لباسشویی کوچکی است که در زیر ماشین لباسشویی اصلی شما قرار می‌گیرد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تعداد لباس‌های بیشتری را در یک زمان بشوئید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که ماشین‌های لباسشویی پایه‌ای، ماشین لباسشویی اصلی‌تان را به اندازه 30 تا 40 سانتی‌متر بالاتر می‌برد و با این کار، دسترسی شما به آن را راحت‌تر می‌کند؛ اما با این وجود، فضای بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.  در صورتی که به دنبال ماشین لباسشویی پایه‌ای هستید، بهتر است آن را مطابق مدل فعلی خود، تهیه کنید.

توجه کنید که همه ماشین‌های لباسشویی درب از جلو، قابلیت سازگاری با ماشین‌های لباسشویی پایه‌ای را ندارند.

ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا، برای تمیزکردن لباس‌ها از آب کمتری استفاده می‌کنند. ماشین‌های‌ لباسشویی درب از جلو، معمولاً  دارای راندمان بالایی هستند. ماشین‌های‌ لباسشویی درب از بالا نیز می‌توانند با تنظیماتی، راندمان خود را به حد بالایی برسانند. علاوه‌بر آن‌ها، وجود مواد شوینده با بازدهی بالا نیز لازم و ضروری هستند. این محصولات دارای غلظت بالایی هستند و  لایه برداری آن‌ها، کم بوده و از آب و انرژی کمتری استفاده می‌کنند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید، ماشین لباسشویی و خشک‌کنی که مطابق با هم هستند را تهیه کنید. این موضوع از نظر زیبایی‌شناسی نیز بسیار دلنشین است. علاوه‌بر آن، بسیاری از ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌ها، برای کار در کنار یکدیگر طراحی و ساخته شده‌اند. فاکتورهای دیگری مانند سرعت چرخش بالا، به معنای کاهش زمان خشک‌شدن هستند و خشک‌کنی که مطابق ماشین لباسشویی‌تان است، دارای چرخه‌ها و سنسورهای ویژه‌ای برای تطبیق عملکرد خود با آن است. این موضوع باعث می‌شود که لباس‌هایتان بیش از حد خشک نشوند و ماندگاری آن‌ها بیشتر شود.

خرید ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دوتایی یا ماشین لباسشویی ترکیبی

برخی از ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا، دارای دو محفظه شستشوی جداگانه هستند که به شما امکان می‌دهد دو سری لباس را همزمان بشویید. یک محفظه بزرگ در پایین و یک محفظه کوچک‌تر در بالا قرار دارد که برای جدا کردن لباس‌ها از نظر رنگ و جنس، ایده‌آل است.

در صورتی که فضای مورد نظر شما چندان زیاد نیست، یک ماشین لباسشویی ترکیبی به عبارت دیگر لباسشویی خشک کن‌دار که امروزه اکثر مدل‌ها به این شکل طراحی و ساخته می‌شوند، عملکرد یک ماشین لباسشویی و خشک‌کن معمولی را با همان کیفیت، به شما ارائه می‌دهد و در عین حال فضای یک ماشین لباسشویی را اشغال می‌کند.

ویژگی‌های ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی امروزه، زندگی را آسان‌تر می‌کنند. چه ویژگی‌های خاصی، شما را به یک ماشین لباسشویی علاقه‌مند می‌کند؟ احتمالاً ویژگی‌های کمی وجود دارند. در اینجا مواردی که می‌توانند مورد علاقه شما باشند، آورده شده‌اند.

اضافه کردن لباس:      

بعضی از ماشین‌های لباسشویی امکانی دارند که به وسیله آن، پس از قفل در(که یکی از بهترین ویژگی‌های ایمنی ماشین لباسشویی است)، این فرصت را به شما می‌دهد تا لباس‌هایی که فراموش کرده‌اید را به آن اضافه کنید.

پر کردن آب:

با پر کردن مخرن با آب بیشتر در طول چرخه شستشو، فرآیند شستشو به صورت کامل‌تری ادامه خواهد یافت.

اتصال Wi-Fi:

ماشین لباسشویی متصل به Wi-Fi به شما امکان می‌دهد که فرایند شستشو را از طریق یک اپلیکیشن، از راه دور شروع کنید و یا زمان شستشو را کنترل کنید و یا در هنگام فعالیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که در لیست بالا جای می‌گیرند؛ این ویژگی‌های عبارتند از: شستشوی سریع، شستشو با تأخیر، رعایت اصول بهداشتی، شستشو با بخار، پخش‌کننده مواد شوینده، پاک‌کننده‌های اکسیژنی که بدون سفیدکردن لباس، آن را پاک و شفاف می‌کنند، وجود برنامه پیش شستشو برای لباس‌هایی که پیش از شستشو باید خیس خورده شوند تا در شستشوی اصلی به خوبی تمیز شوند.

فضای ماشین لباسشویی، اتصالات و نصب آن

به طور کلی، ناحیه‌ای که برای ماشین لباسشویی در نظر گرفته‌اید، باید گنجایش یک ماشین لباسشویی و یک خشک‌کن را داشته باشد. ماشین‌ها باید متناسب با فضای مورد نظر شما باشند. اما قبل از اندازه‌گیری فضای مورد نظر، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • شیب سطح مورد نباید بیشتر از 1 اینچ باشد
  • لوله‌های آب گرم و سرد در فاصله یک متری ماشین باشند. (بهتر است که پیش از خرید ماشین لباسشویی جدید، شلنگ‌های قدیمی را تعویض کنید)
  • وجود لوله تخلیه آب
  • در نظر داشته باشید که برای قرار دادن ماشین لباسشویی بر روی ماشین لباسشویی دیگری، از سینی تخلیه استفاده کنید.
  • خشک‌کن‌ها بسته به شکل پریز برق شما، به کابل‌ برق 3 یا 4 شاخه نیاز دارند

این موضوع نیز اهمیت دارد که بدانید آیا درها و راهروها به اندازه کافی باز هستند تا بتوانید دستگاه خود را به محلی که نیاز دارید، برسانید و آن را نصب کنید. پیش از رسیدن تیم تحویل، مبلمان و سایر وسایلی که قابل حرکت هستند را از سر راه بردارید.

فضایی که در نظر گرفته‌اید را اندازه‌گیری کنید.

جلو: فضایی به حدود یک متر را برای جلوی ماشین در نظر بگیرید تا درب آن به راحتی باز شود.

عرض: به خاطر داشته باشید که ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌ها به منظور کاهش سر و صدا و گردش هوا، حداقل به 1 اینچ فضا در هر دو طرف خود نیاز دارند.

عمق: برای دریچه‌های خشک‌کن و اتصالات آب و تخلیه ماشین لباسشویی، حداقل 15 سانتی‌متر در عقب را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

ارتفاع: ماشین‌های لباسشویی درب از بالا،  به حداقل 50 سانتی‌متر فضا از بالا نیاز دارند تا امکان بازشدن برای درب آن‌ها وجود داشته باشد.

توجه: در نظر داشته باشید که ماشین‌های ظرفشویی پایه‌ای، 17 تا 40 سانت را به ارتفاع اصلی ماشین لباسشویی، اضافه می‌کند.

قبل از استفاده از ماشین لباسشویی جدید خود، وقتی را برای مطالعه مشخصات آن اختصاص دهید. برخی از ویژگی‌های جدید باعث می‌شود که تجربه شستشو، کمی متفاوت‌تر از آنچه که به آن عادت کرده‌اید باشد، به خصوص اگر مدت زیادی از ماشین لباسشویی قدیمی خود استفاده کرده باشید.