امروزه ماشین ظرفشویی در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. اما اگر بنا به هر دلیلی اولین بار است که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید و طرز کار با آن را بلد نیستید. باید بگوییم که هیچ نگرانی وجود ندارد و استفاده از دستگاه پیش‌رو بسیار آسان است. تنها کافی است ظروف کثیف را به درستی در داخل دستگاه قرار دهید و سپس با انتخاب برنامه مناسب اجازه دهید تا ظروف شما پاکسازی شوند. همچنین به صورت دوره‌ای ماشین ظرفشویی را باید تمیز کنید.

در ادامه به شکلی جزئی‌تر سه مرحله فوق را شرح خواهیم داد.

مرحله اول – بارگیری ماشین ظرفشویی

برای قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی باید به چند نکته توجه داشته باشید تا در آخر تمامی ظرف‌ها به خوبی شسته شده و سالم باقی بمانند. در هر یک از طبقات ظرفشویی، ظرف‌های به خصوصی باید قرار گیرند و اینکه مقدار مشخصی از پودر یا ماده شونده باید استفاده کنید که در ادامه هر یک به تفصیل توضیح داده شده‌اند.

1- ظروف خود را بشویید.

 ابتدا ظروف کثیف را مقداری به صورت دستی آبکشی کنید تا مواد غذایی اضافی و باقی مانده بر روی آنها پاکسازی شوند. البته لازم نیست که سطح ظروف کاملا صیقل داده شوند اما باید به گونه‌ای شسته شوند که مواد اضافی بر روی آنها نباشد.

2- بارگیری در سبد پایین

ظروفی مانند بشقاب، قابلمه، کاسه و غیره را در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ظروف شما در برابر نازل اسپری دستگاه قرار داشته باشند و برای پاکسازی هر چه بهتر ظروف، توصیه می‌کنیم که زاویه آنها را کمی به سمت پایین متمایل کنید.

* قاشق و چنگال‌های استیل خود را در قفسه مخصوص به آنها قرار دهید.

* کفگیر و از این دست وسایل آشپزخانه باید در نزدیکی قسمت پشتی دستگاه جاسازی شوند.

* اطمینان حاصل کنید که ظروف استیل شما با دیگر آیتم‌های قرار داده شده در ماشین ظرفشویی برخورد نکنند. زیرا که در صورت برخورد امکان ایجاد واکنش شیمیایی وجود داشته و این واکنش می‌تواند به ظروف شما آسیب بزند.

3- بارگیری در سبد بالا

لیوان‌ها را در قفسه بالایی دستگاه قرار دهید. سر لیوان‌ها باید به سمت پایین باشد. همچنین برای شستشوی بهتر، توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن کمی زاویه به آنها بدهید. لیوان‌های لوکس و شکننده را باید به شکلی در داخل دستگاه جاسازی کنید که در حین کار تکان نخورند. زیرا که این نوع لیوان‌ها با کوچک‌ترین ضربه آسیب خواهند دید.

* بهتر است که لیوان‌های گران قیمت و لوکس خود را به صورت دستی بشویید.

4- استفاده صحیح از ماده شوینده

مقدار صحیحی از مواد شوینده را استفاده کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده سبب باقی ماندن اثرات صابون بر روی سطح ظروف شما می‌شوند. قبل از راه‌اندازی دستگاه ابتدا برچسب مقدار صحیح استفاده از مواد شوینده را مطالعه کرده و به همان مقدار از مواد شوینده استفاده کنید. کثیفی زیاد ظروف هیچ ارتباطی با افزایش مقدار مواد شوینده نداشته و باید به این نکته توجه نمایید.

استفاده از ظرفشویی

5- دقت در قرار دادن ظروف پلاستیکی

به هنگام قرار دادن ظروف پلاستیکی در داخل دستگاه دقت کنید. زیرا که ظروف پلاستیکی می‌توانند به راحتی در زمان کار دستگاه جا به جا شوند. از این رو آنها را در قسمتی ایمن جاسازی کنید. توجه داشته باشید ظروف پلاستیکی که ضخامت کمی دارند در صورت شستشو با دمای بالای آب شکل ظاهری خود را از دست می‌دهند در نتیجه بهتر است این نوع ظروف با دست شسته شوند.

6- قرار دادن موارد خاص در ظرفشویی

از قرار دادن موارد خاص در داخل دستگاه جدا خودداری نمایید. ماشین ظرفشویی برای شستن تمامی وسایل ساخته نشده و موارد زیر نباید در داخل آن قرار داده شوند:

  • وسایلی از جنس چوب، چدن، آلومینیوم، نقره استرلینگ و تخته سنگ
  • لیوان یا ماگ‌های بچگانه با طراحی‌های خاص
  • ظروف تفلون و نچسب
  • ظروف گران قیمت و لوکس

نحوه صحیح استفاده از ظرفشویی

مرحله دوم – راه اندازی ماشین ظرفشویی

روند راه‌اندازی هر یک از مدل‌های ماشین ظرفشویی با توجه به شرکت‌های تولید کننده مختلف، متفاوت است اما رعایت نکاتی کلی در انتخاب بهترین برنامه شستشو شما را یاری خواهد کرد ضمن آن که با انتخاب چرخه صحیح هم ظروفی تمیز در اختیار خواهید و هم در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.

1- استفاده روزانه از چرخه اقتصادی

در صورت امکان از سبک‌ترین چرخه (چرخه اقتصادی) شستشو استفاده کنید. چرخه شستشوی اقتصادی دستگاه مقدار آب کمتری مصرف کرده و در صورتی که ظروف شما آنچنان کثیف نباشد به خوبی آنها را پاکسازی می‌کند. به طور کلی چرخه شستشوی سبک دستگاه برای شستن ظروفی که از آن به صورت هفتگی برای خوردن غذا و پخت و پز استفاده می‌کنید کافی است.

2- انتخاب چرخه شستشوی قوی برای ظروف بسیار چرب

در صورتی که مقدار کثیفی ظروف بالاست از چرخه شستشوی قوی‌تر استفاده کنید. در حین پخت و پزهای سنگین، ظروف بسیار کثیف شده و لکه‌های روغنی بر روی سطح آنها باقی می‌ماند. در این شرایط با انتخاب چرخه شستشوی قوی، دستگاه به صورت کامل ظروف را پاکسازی کرده و لکه‌های روغنی را با ترکیب مواد شوینده و آب داغ از بین می‌برد.

3- عدم استفاده مداوم از خشک کن

اجازه دهید که ظروف با قرارگیری در هوای آزاد خشک شوند. صرف نظر کردن از ویژگی خشک­ کن دستگاه که در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند، اما اگر باید فورا از ظروف خود پس از شستشو مجددا استفاده کنید، از قابلیت خشک کن ماشین ظرفشویی برای خشک کردن سطح ظروف بهره ببرید در غیر اینصورت اجازه دهید ظروف در هوای آزاد خشک شوند.

راه اندازی ظرفشویی

مرحله سوم – تمیز کردن ماشین ظرفشویی

بسته به نوع و مدل ظرفشویی، بایست پس از هر بار شستشو یا پس از چنیدین چرخه، دستگاه را بایست به شکلی کامل و اصولی تمیز نمایید. این گونه عمر دستگاه را افزایش داده و کمک می‌کنید تا کیفیت شستشوی ظرف‌ها کاهش پیدا نکند و همیشه ماشین ظرفشویی سالم و با کیفیت داشته باشید.

1- تمیز کردن بخش بیرونی

از بخش بیرونی دستگاه شروع کرده و بدنه آن را تمیز کنید. مواد غذایی به جا مانده و اثر انگشتان دست را به صورت کامل از بین ببرید. در صورتی که بدنه ماشین ظرفشویی­‌تان از جنس پلاستیک است برای تمیز کردن آن از اسفنج و آب صابون استفاده کنید. از طرفی اگر ماشین ظرفشویی بدنه‌ای از جنس استیل ضد زنگ دارد توصیه می‌کنیم که آن را با اسپری‌های شیشه پاک ­کن تمیز نمایید.

* اگر از شیشه پاک ­کن استفاده می‌کنید به هیچ عنوان آن را مسقیما بر روی بدنه ماشین ظرفشویی اسپری نکنید. زیرا رطوبت آن به سیم پیچ‌های الکترونیکی دستگاه آسیب می‌زند. بهتر است که ابتدا مقدار مشخصی از شیشه پاک­ کن را بر روی دستمالی نرم اسپری کرده و سپس دستگاه را تمیز کنید.

2- تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی دارای فیلتری داخلی هستند که باید مرتبا تمیز شوند. این فیلتر در قفسه پایینی دستگاه قرار داشته و باید آن را بیرون آورده و تمیز کنید. همچنین برای یادگیری نحوه در آوردن فیلتر ماشین ظرفشویی خود می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید. در صورت وجود مواد غذایی اضافی می‌توانید با یک اسفنج و یا فشار آب مناسب فیلتر را پاکسازی کنید. پس از اتمام کار، مجددا فیلتر را به صورت صحیح در داخل دستگاه قرار دهید.

  • در صورت مشاهده دانه‌های قهوه، برنج و غیره بر روی فیلتر، با استفاده از برسی کوچک آنها را خارج کنید.

3- از بین بردن کامل مواد غذایی به جا مانده

تمامی قسمت‌های قابل جداسازی را در آورده و با استفاده از فشار آب مواد غذایی به جا مانده در آن را از بین ببرید.

  • به طور کلی برای تمیز کردن برخی از قسمت‌های ماشین ظرفشویی، یک آبکشی ساده و خارج کردن مواد اضافی کافی است. اما برای پاکسازی فیلتر دستگاه، استفاده از برس یا اسفنج الزامی است.

4- تمیز کردن محفظه داخلی ظرفشویی

وان ماشین ظرفشویی را با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کرده و مواد غذایی به جا مانده در کف وان را خارج کنید. سپس یک لیوان حاوی سرکه سفید را در قفسه بالایی دستگاه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که لیوان به شکلی ایمن در جای خود قرار گرفته باشد. سپس با راه اندازی چرخه شستشو اجازه دهید تا فضای داخلی ماشین ظرفشویی پاکسازی شود. در انتها مجددا بخش‌های داخلی دستگاه را با استفاده از پارچه پاک کنید.

نگهداری از ماشین ظرفشویی